torsdag 21 juli 2011

Sommartid...

visar sig på alla möjliga sätt...
Det är mycket lättare att ta mig till och från jobbet, framför allt från... Den tur som under resten av året tar, om jag har tur, cirka 27.5 minuter, kan under tiden mellan midsommar och mitten av augusti pressas ner till runt 16. Alltså ungefär som en söndagsmorgon i oktober.
Priset på räkor och andra delikatesser trissas upp, mest för att efterfrågan på ovannämnda är större än under resten av året. Klart alla tycker att det är 3vligare att inmundiga en tallrik med räkor och aioli sittandes utomhus en kväll i juli än under samma former en tisdagskväll i februari.
Telefonköerna är MYCKET kortare. Att komma fram till Försäkringskassans handläggare tog mig idag endast 23 minuter. En onsdag i november skulle det säkert ha tagit det 3dubbla. Lånetiden på böcker på bibban är längre än vanligt! Att låna en bok från juni till augusti är ju förnämligt! Den vanliga lånetiden på 3 veckor är ju inte mycket för mig som lånar 4 böcker på en gång, och har alla läsandes samtidigt, på olika platser i huset; en i köket, en i sängen, en framför datorn och en på toa.
Alla affärer har REA!!! Om du sitter inregnad på en camping, eller tycker att det är för varmt i sommarstugan så kan du ju alltid ta dig en tur till någon köpcentrum och beta av typ 4 reor på en gång! Lindex, SIBA, Hemtex och till och med ICA Maxi bjuder på alldels extraordinär priser på både det ena och det andra! Men, om du har riktig is i magen, och orkar vänta... Då kan du om cirka 2 veckor inhandla det som du kunde inhandlat idag för halva REA-priset!
På Systemboalget har de i alla fall mycket att göra! Där är kön i omvänd ordning mot alla de fördelar jag har räknat upp. Som tur är så är detta inte en affär jag besöker alltför ofta... Jag menar; en flaska Tequila står ju där en flaska Tequila brukar stå, så det är lixom bara att traska in och göra sin vanliga trekvartsböj ner mot golvet och håva in den...

Onsdagen bjöd på det vanliga plocket... Frukost fram och frukost tillbaka. Och nästan innan alla hade hunnit beta av denna vanligtvis första måltid på dygnet, så är det i min familj dax för Nr 2 att inmundiga sin måltid nummer 2. Efter att ha klämt i sig 3 mackor med favoritpålägget smör, kaviar och dansk salami, (tyvärr är rabarbermarmeladen slut), tillsammans med en bytta te, så kan man ju tycka att han kanske skulle kunna hålla sig en liten stund, men icke sa Nicke... Strax efter klockan 11 så börjar det kurra i den lilla magen igen, och det blir dax att duka fram varmrätten, med fördel bestående av pasta, grönsaker och ungefär en halv flaska Ketchup. Att han skulle sitta stilla vid bordet och äta upp allting på en gång hade ju varit 3vligt att skåda, men det inträffar tyvärr alltför sällan för att det ens ska kunna nämnas som en vana. Det finns ju alldeles för många saker, och personer, att hålla koll på för att han skulle tycka att maten räcker som underhållning. 2 föräldrar av var sitt kön och 2 syskon av det samma bjuder ju på en mängd möjligheter! Och skulle dessutom 21ans buss köra förbi och brevbäraren fälla ner locket på brevlådan med en smäll så GÅR det ju bara inte!
Nåväl, en timme för att äta lunch är ju i alla fall riktigt bra! Så småningom drog vi oss återigen ut mot Amundön, med bilen fullastad med kassar innehållande alla de saker som man möjligtvis kan tänkas behöva under en eftermiddag vid poolkanten; saftflaskor, luffarschack, simglasögon, hårborste och iPhone är ju bara som en piss i Mississippi...
Badvakterna vår återigen, eller kanske man kan säga fortfarande, i högform och började, precis när jag var nära att tangera rekordet i undervattenandanhållningstävlingen slå mig i huvudet med vad som populärt nu för tiden kallas för en Nudel. Allt för att jag skulle avbryta mitt försök att bli min egen sorts världsmästare!
Efter några timmar i 32-gradigt poolbadande så var vi helt mosiga hela högen och drog oss hem till rätt sida Älven igen. Kinamat vankades trots ihärdigt fikande vid poolen, men skam den som ger sig! Lite slummer för min del avbröts genom ett samtal av underbara U. Hon kan verkligen få mig att skratta! Trots att vi bara pratade om inte alltför roliga saker, såsom Ischias och förväntade snickarräkningar så skrattade vi oss igenom en cirkus halvtimma innan jag styrde kosan mot det fula huset i Öster, det vill säga Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, där jag allt som oftast tillbringar natten. Att jag var lite sen och lite trött spelade ingen direkt roll när jag vid ankomsten upptäckte att jag skulle få nöjet att arbeta tillsammans med bland annat älskade M!
Lyckan blev dock ganska kortvarig eftersom jag skickades bort för att förtjäna min brödföda på ett annat hus på området, där ett av våra barn befann sig. Men ursäkta mig, tror ni verkligen att JAG skulle traska runt mitt i mörkaste sommarnatten alldeles ensam?!?!?! As if i would!!! Det blev att ringa efter den ambulerande nattvakten, som med sina apostlahästar tillryggalägger någon stans mellan 4 och 4.5 mil per natt när han vandrar runt och kollar larm och dörrar och andra mystiska saker. " Jaha ja, det ingår alldels säkert i mina arbetsuppgifter" sa den 3vlige karln och kom och hämtade mig. Efter ett antal timmar, när det faktiskt hade ljusnat igen, så vågade jag rusa tillbaka och avsluta nattens arbete på det gamla sedvanliga stället. Efter detta så lyckades jag pressa den snabbaste Golfen i stan till en tid på strax under 16 minuter... tillbaka... till rätt sida Älven!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar