måndag 8 mars 2010

Internationella Quinnodagen!

När jag var ung och mycket mer aggro feminist än jag är idag, så önskade jag att min mamma skulle "ha hållit sig" i 2 dagar till, så att jag kunde ha fått bli född på den viktigaste av dagar. Hon skrattade och sa "du får väl se hur lätt det är att hålla sig när det väl blir dax" , och hon hade rätt naturligtvis... det går inte att hålla sig när det gäller sådana saker. Men några saker kan man hålla sig till, och det är ens egna principer och ståndpunkter... Finner man bara en trygghet i var man själv står när det gäller vissa saker så bildar det en grundval för våra små quinnor som bildar nästa generation. Vad är då viktigt? Rösträtt, utbildning, friheten att ha egna åsikter, rättigheten att inte bli misshandlad eller dödad just för att man är quinna och sist men inte minst; möjligheten att få vara stolt över att man är just det bästa man kan vara: QUINNA!
Dagen idag tillägnas min mamma, den starkaste av quinnor, som alltid fattas mig ofantligt, och alla andra quinnor som orkar och vågar stå för det dom är!
Stå på dig, annars gör någon annan det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar