fredag 26 mars 2010

Konserter

Lever fortfarande i ett litet rus efter kent-konserten förra fredagen... Det är en underbar känsla att gå på konsert... musik som man gillar, på hög volym dessutom, så att man blir omsluten helt och hållet... Jag har varit på många konserter i mitt liv... De flesta tillsammans med min kära "syster" Nina här i Göteborg och i Stockholm, men oxå i England, på sunkiga rockklubbar i Brighton, London, Oxford och Edinburgh, med band som jag inte har hört talas om vare sig förr eller senare. Till och med när jag var på Nya Zealand lyckades jag knö in en rockkonsert med Jimmy Barnes, okänd för de flesta här i Europa, men helt grym...
Min första konsert var Thin Lizzy på Scandinavium, måste varit typ 1981, och blev en chockartad upplevelse. Jag var inte inlyssnad över huvud taget, medans Eva kunde allt och ingenting. Det övriga publikklientelet var inte heller riktigt vad jag hade förväntat mig, 40-åriga "gubbar" som stod och hoppade och skrek... Som sagt, chockartat, men det gav ändå mersmak...
Eurythmics på samma arena var verkligen en hisnande upplevelse där vi satt högst uppe under taket och nästan kunde se in i logen där Annie Lennox bytte om... Peter Gabriel under samma tak gav en nästan religiös känsla när han utan dödsförakt lade sig rätt ut i publikhavet och lät sig forslas runt på allas händer. YES gav den mest spektakulära ljus- och lasershow jag någonsin har varit med om, och detta redan 1984. Toto var väl ingen riktig höjdare, men är ändå roligt att ha sett dom. Imperiet med Fläskkvartetten som förband gav väl kanske känslan av att man kunde lagt pengarna på nåt annat mer prisvärt. Ulf Lundell i Strömstad i ett halvberusat tillstånd gav väl ungefär samma feeling. Simple Minds på Stadion i Stockholm och Pink Floyd på Ullevi är ju kult, och går inte att vara annat än glad över att man har varit med om. Jean-Michel Jarre förra året tillhör höjdarupplevelserna, och det var roligt att vi , precis som recensenten från G-P konstaterade att han faktiskt spelade fel. Totala höjdarna är de två konserter vardera som jag varit på med U2 och Lars Winnerbäck... Helt oslagbar känsla att omslutas, ta in och uppleva musiken som är mina absoluta favoriter... Till sommaren är det ju fullt ös medvetslös igen; Lars Winnerbäck, och kent i Trädgårdsföreningen samt the Ark på Liseberg! Maken får gå på... Ulf Lundell...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar