tisdag 16 mars 2010

Vår

Det känns som om våren är på väg..... Vet inte egentligen om jag vågar säga det allt för högt... men det känns faktiskt så... All snön som har täckt gräsmattan nu i flera månader håller sakta men säkert på att töa bort... en liten bit till blir synlig för varje dag som går... Tulpanerna som står mitt i solgasset har stuckit upp sina yttersta delar genom snön och kikar sig nyfiket runt... Och våren är ju min allra bästa årstid... Det blir varmare och ljusare för varje dag som går, och jag får motsatt känsla mot den som jag har på hösten... Jag sträcker oxå på mig mot solen, låter näsan fånga ljuset och värmen, så att fräknarna blir fler och tydligare... Våren betyder att mörkret skingras, och oftast gäller det faktiskt både utanför och inuti mig på samma gång... Vemodet, tyngden och känslan av oro som alltid är värre under vinterhalvåret skingras med hjälp av ljuset... Och jag är inte ensam verkar det som... alla människor verkar gladare på nåt sätt... Folk ler när dom är ute och går, människor som väntar på bussen vid torget solar sig och ser nöjda och belåtna ut där dom står... Inte alls sådär frusna och huttriga som för bara en vecka sedan... Fruktgubben vågar sätta ut sina äpplelådor igen, fiskhandlarna återfår sin normala hudfärg på händerna efter att ha varit blåfrusna sedan i december, blomsteraffären lockar med tulpaner och videung, och utanför kondiset sitter det människor och dricker sitt kaffe mitt i solgasset! Underbara vår! Äntligen är du här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar